Vaner er ikke noget man bare lige bygger op på en eftermiddag. Det er næsten lige så svært at opbygge en god og sund vane, som det er at sidde fast i en dårlig vane – og dårlige vaner er der nok af.

Nogle mennesker spytter når de går rundt på gaden og ude i offentligheden, mens andre pulser den ene cigaret efter den anden – begge to velvidende om at det er en dårlig vane som de burde stoppe med, men det er bare ikke så nemt at bryde en dårlig vane. Det kræver disciplin og gåpåmod (og en del mere rygrad end de fleste mennesker går og har) 

Det er fuldstændig lige så hårdt at få en god vane ind under huden. Hvis du går med tanker om at eksempelvis starte med at løbe, begynde til en sport eller lave sundere mad, så er du faktisk allerede i færd med at lægge i kakkelovnen til en god vane. 

Jeg har skriblet et par tips og tricks ned til at holde fast i den nye sunde vane, så den kan få lov til at gro på dig – du finder dem herunder.

Forstå at livet ændrer sig

Hvis du gerne vil have for vane at løbe et par kilometer før du går i seng hver aften, så kommer dit liv til at ændre sig. Du har ikke længere muligheden for at døse hen på sofaen om aftenen med chips og slik og du kommer nok heller ikke til at synes det er så sjovt at løbe, hvis du har fået fire-fem glas vin.

Drejer man på store substantielle hjul i livet, vil de omliggende tandhjul også bevæge sig – og det er okay, selvom det får nogle mennesker til at panikke lidt. 

Du skal tro på dig selv

Hvis du gerne vil have din nye vane til at blive en del af dit liv så bliver du, meget modsat folk der siger at de gerne vil stoppe med at ryge men aldrig gør det, nød til at tro på at du godt kan og at det kommer til at gå godt. 

Mange mennesker lader sig desværre stoppe fordi de ikke selv tror på at de er gode nok til det de gerne vil – det kunne eksempelvis være gulvslibning, en dejlig ting at være god til men en utrolig svær ting at blive klog på i første omgang – selvom alle ved at en gulvafslibning er godt for indeklimaet.