Mange siger, at sundhed kommer indefra. Det er til dels også rigtigt. Men der er mange faktorer, der spiller ind, når det handler om sundhed. Både din krop og dit sind skal være sundt, og det er der mange ting, der gør, om de er eller ikke er. Dels handler det om, hvad du spiser og drikker, og derfor er det også til dels rigtigt, at sundhed kommer indefra. Det er vigtigt, at du drikker rigeligt med vand, gerne 2 liter om dagen.

Sund og varieret kost

Det holder dig hydreret, og det holder også din hjerne i gang, din hud sund og din krop sund. Derefter bør du naturligvis også spise sundt og varieret, og gerne med en masse sunde fedtstoffer og masser af frugt og grønt – og så hold igen med det usunde fedt og sukkeret, men det giver næsten sig selv. 

For at du kan være sund hele vejen rundt, bør du også få tilstrækkelig med motion og frisk luft. Det er vigtigt, at du får rørt dig dagligt, også selvom du ikke er den allerstørste træningsfreak. Man anbefaler, at man dagligt går 10.000 skridt, og det er faktisk rigtig vigtigt, for du kan holde dig sund – og slank. Det hjælper nemlig, hvis du går dagligt, og udover at du får en sundere krop, så får du også en god portion frisk luft.

Vitaminer og sunde vaner

Mange af os har travle hverdage, hvor meget af tiden bliver brugt på kontorer og i bilen på vej til arbejde, så hvis du får gået 10.000 skridt hver dag, så får du også en god portion frisk luft. Frisk luft og de D vitaminer, du får, når du er ude, gør faktisk også, at du har væsentlig mindre chance for at få en depression, når du får daglig frisk luft og vitaminer. Og det er også vigtigt for din sundhed. Det er naturligvis også en god idé at motionere mere og hårdere. Det er godt at få pulsen op minimum to gange om ugen, og allerhelst 30 minutter dagligt.

Hvis du overvejer at begynde på løb, så kan det være en god idé, at finde et løbeprogram, så du starter stille og roligt op. På den måde undgår du skader, der nemt kan opstå, hvis man starter for hurtigt op.

Motion

Det kan være, du starter med at løbe 1 kilometer én dag om ugen, og derefter går én kilometer, ugen efter kan du øge det til to gange ugentligt og derefter kan du ligeså stille øge både længden på løbeturen og antallet af gange. Du kan nemt og hurtigt finde et løbeprogram på nettet, der passer til dig. Og hvis du ikke kan løbe grundet skader eller andet, kan du med fordel cykle eller øge dit daglige antal skridt eller powerwalke, hvor du går hurtigere og dermed får pulsen op. 

En anden meget stor og vigtig faktor for, at du holder dig sund og rask, er din søvn. Du bør prøve at gå i seng på samme tid hver dag, og stå op cirka på samme tid også.

Søvn og døgnrytme

Det er bedst for din døgnrytme, så hvis du forsøger på det, også i weekenden, vil du næsten med garanti mærke god effekt af det. En anden ting er naturligvis, at din seng bør være god. Har du ikke en god seng, der passer til dig, bliver din nattesøvn naturligt forringet, og din sundhed daler dermed.

Du kan tjekke de bedste senge og finde ud af, hvilken seng, der passer til dig, og om du bør skifte sengen, topmadrassen eller puderne ud. Søvnen er vigtig, og det er vores seng i særdeleshed også. Det er næsten der, vi opholder os allermest hele livet, så derfor bør du helt klart ikke gå ned på udstyr og kvalitet lige her. Hvis du har en god nats søvn, så er du langt.